Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Kamiony na cestě za nižšími emisemi. Dojedou tam?

Svět nákladní dopravy se změní, Evropský parlament schválil 20% snížení emisí CO2 k roku 2025 a nejméně 35 % k roku 2030 oproti dnešnímu stavu. Jak budou vypadat nákladní auta budoucnosti? Co to znamená pro výrobce? Poznáme to i v České republice? Bude se nám lépe dýchat?


Plány jsou jedna věc, ale…

Začněme tím, že existuje hned několik studií, které odhadují vliv nákladní dopravy na emise CO2. Jejich výsledky značně kolísají, protože se bavíme o podílu mezi 6–24 %. Podle všeho je nižší hodnota ta správná, protože všechny nové kamiony musí plnit náročnou normu Euro 6. Příměr se dá snadno najít i v osobní dopravě.

Doprava v Praze - box.

ACAE, které zastupuje 15 hlavních evropských výrobců automobilů, ve svém vyjádření vyslovilo vážné pochybnosti nad splněním závazku snížení emisí oxidu uhličitého o 37,5 % do roku 2030, prostě proto, že ho považuje za zcela nerealistické. I tak Evropský parlament přichází s celoplošným nařízením, které by mělo snížit emise u nákladních aut nejméně o 35 %. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvádí, že aktuálně žádný takový nákladní automobil neexistuje, s výjimkou elektrických (kde se ale bavíme o dodávkách, nikoliv o kamionech).

Stihnou takové kamiony automobilky vůbec začít vyrábět?

Podle nařízení by měly, i když všichni varují, že to nelze. ACEA argumentuje tím, že v současné době jsou motory kamionů navrženy tak, aby pracovaly v optimálním režimu s co nejnižší spotřebou paliva, tedy aby produkovaly i co nejméně emisí.

Jinými slovy, u stávajících motorů bude těžké emise dále snižovat. Řešením by mohly být elektrické nákladní vozy. Nejblíže ve vývoji je asi Tesla, její šéf Elon Musk sliboval, že v roce 2019 je začne firma vyrábět, nicméně vše je zatím jen ve fázi testů. 

 


Pár čísel k tahači od Tesly:

  • Dojezd cca 800 km
  • Zrychlení 0–100 km/h za 20 sekund s plně naloženým tahačem
  • Cena kolem 3,9 milionu korun


Velká auta musí vyřešit velké problémy

S elektřinou experimentuje u nákladních aut MAN, Mercedes i Renault, jenže všichni se shodují, že je diametrální rozdíl mezi elektrickou dodávkou a patnáctitunovým kamionem.

kamiony

Vývoj baterií pro auta jde kupředu mílovými kroky, snižuje se jejich hmotnost a zvyšuje se jejich kapacita, největším problémem je však jejich nabíjení, respektive chlazení při nabíjení.

Další průšvih spočívá v infrastruktuře dálnic a silnic v celé Evropě. Protože se zdá absolutně nereálné, aby vznikl adekvátní počet vysokokapacitních nabíjecích stanic pro osobní vozy, natož pro kamiony. To znamená, že výrobci mohou takový typ nákladních automobilů sice připravit, ale nebude pak kde s nimi jezdit. A v tom případě si je tedy nikdo nebude ani kupovat.

Řešení by mohlo skýtat povinné používání elektrických nákladních aut, ale to se přepravcům pekelně prodraží. A s jistotou můžeme říct, že vyšší náklady se promítnou do cen přepravovaného zboží. 

Dává to smysl?

Všichni bychom si samozřejmě přáli čisté ovzduší a plný stůl, ideálně zadarmo. Ale podobné násilné vnucování limitů může paradoxně přinést krachy výrobců, propouštění a následné zdražování produktů.

Usnesení totiž stanovuje nejen množství emisí, ale i výrobní kvóty pro výrobce těžkých nákladních vozidel s nulovými a velmi nízkými emisemi. V roce 2025 jich z linky musí sjet 5 %, v roce 2030 už čtyřnásobek. Kdo kvóty nedodrží, hrozí mu pokuta.

Za každý nadlimitní gram CO2 visí ve vzduchu navrhovaná pokuta až 5 000 eur. Podle Andrease Renschlera, šéfa MANu, plán nemá reálné základy a pokuty budou likvidační. 

Takže co by pomohlo?

Stávající norma Euro 6 je už sama o sobě velmi přísná. Pokud výrobci nákladních aut aktuálně snižují emise svých modelů v průměru o 1 % ročně, z dlouhodobého a globálního hlediska se jedná o docela slibné číslo. Pokud ale budou tlačeni k výrobě elektrických nákladních aut, která nebude kde nabíjet, moc smysl to nedává. 


Co znamená plnění normy Euro 6 z roku 2015? To, že vůz vypustí na jeden kilometr jízdy:

  • 0,50 g oxidu uhelnatého (necelých 17 % oproti Euro 1)

  • 0,08 g oxidů dusíku (cca 16 % oproti Euro 3, kdy se začaly měřit)

  • 0,17 g uhlovodíků a oxidů dusíku (6 % oproti Euro 1)

  • 0,005 g pevných částic (necelá 3 % oproti Euro 1)



Podle ACEA by nejlepší bylo přivést na silnice co největší množství nákladních aut splňujících Euro 6 a omezit provoz těch vozidel, která se na znečištění ovzduší podílejí v podstatně vyšší míře. Kdo ví, třeba se v návrhu objeví i tato cesta. A evropský i český vzduch se bude dýchat o poznání lépe.V kamionové nákladní dopravě platí, že každý ušetřený litr paliva rozhoduje při výběru nákupu nové techniky, takže poptávka reguluje nabídku. Autodopravci sledují spotřebu na prvním místě, společně s náklady na servis, a je tedy v jejich vlastním zájmu mít vozy s co nejnižší spotřebou, tedy i emisemi.

 

Další články