Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

FIRMA

Phoenix

Phoenix – tichý letoun na elektrický pohon

Phoenix
VZDUCH_PHOENIX_NOMINACE_2012

Jde o projekt realizace elektricky poháněného dvoumístného letounu, vhodného pro provoz v aeroklubech a pro výcvik pilotů. Toto nám zatím může znít vzdáleně, ale v zahraničí se letadla na elektrický pohon již používají. U nás jsou v povědomí zatím spíš auta, nebo kola.

Elektrolety, stejně jako elektromobily jsou poháněny elektrickým motorem, který čerpá energii z dobíjecích baterií. Při tom se neprodukuje CO2, ani jiné škodlivé emise. Elektrické motory jsou dnes na takové úrovni, že dostačují k letu. Protože takový letoun nepotřebuje nic, co souvisí se spalovacím motorem, je do něj možné umístit elektromotor a zhruba padesát kilogramů baterií, což v současné době stačí na jednu hodinu letu. Vývoj baterií jde však rychle kupředu, takže je zde reálný předpoklad, že v dohledné době bude snadné dosáhnout minimálně dvojnásobku této doby.

Letounu D-14 Phoenixpředcházel projekt U-15 Phoenixz roku 2008. Jde o letoun v kategorii ultralehkých motorových kluzáků s parametry umožňujícími použití elektropohonu. Motorový kluzák je letoun, který je schopen motorového i bezmotorového letu. Požadavky na něj jsou mimo jiné i vynikající klouzavost – což je zjednodušeně řečeno vzdálenost, kterou letoun v bezmotorovém letu ulétne z dané výšky. U elektroletounu byly nároky ještě specifičtější, takže bylo zapotřebí vyvinout nejen drak letounu, ale i zcela novou vrtuli a pohonnou jednotku. Zvlášť dbáno bylo na bezpečnostní prvky, takže pro šťastný dolet posádky bylo učiněno naprosté maximum.

Při přepočtení pořizovacích nákladů bylo zjištěno, že jsou dokonce nižší, než letounů se spalovacím motorem. Byť s menším výkonem, nicméně zcela dostačujícím pro bezpečný provoz. Zapotřebí je ještě zmínit i jeho velmi nízkou hlučnost.